Att baka en kaka

Datum: 2010-04-20 || Tid: 21:01:11
Jag har alltid tyckt att Johan är så duktig på att laga mat, och när vi väl gör det tillsammans lägger jag över det största ansvaret på honom. Detta för att uppnå bästa möjliga resultat (eftersom jag alltid blir så stressad!). Idag kände vi för att baka en mumsig kaka, och kom tillslut fram till att en äppelkaka skulle sitta perfa! Precis som vid matlagning lät jag johan sköta vispning av ägg och socker och alla andra ingredienser medan jag själv skalade äpplen och skar dem i tunna skivor. Efter att Johan har blandat ihop alla ingredienser säger han till mig: "Gud vad rinnig den är, ska den verkligen vara såhär?" Jag som har all tillit på honom i köket tänkte att "om den är det ska den väl vara det", men hur som går jag dit och kollar och den ser ovanligt rinnig ut. På borde framför mig står ett paket socker, vaniljsocker, bakpulver och MJÖLK, trots att det klart och tydligt står MJÖL i receptet...! Det var bara att hälla ut allting och börja om! Nu vet jag inte ritkigt vem jag ska kunna lita på i köket längre..

Tillslut blev den dock både fin och god!


Recept
2 Ägg
2 dl socker
1,5 dl mjöl (INTE mjölK!!)
3 msk vaniljsocker
0,5 msk bakpulver
ca 2 äpplen
smör
kanel om så önskas

- Sätt ugnen på 200°
- Vispa ägg och socker hårt (ca 5 min).
- Blanda i de torra ingredienserna (mjöl, bakpulver & vaniljsocker)
- Häll smeten i en smordform
- Skiva och skala äpplena, fördela sedan dessa i kakan
- Klicka lite smör på kakan (detta för att äpplena inte ska bli torra i ugnen)
- Strö tillsist över kanel
- Och skjuts in i ugnen i ca 35-40 min

Smaklig fika!
Kram Mickis



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0