Suomilaijnen 2010

Datum: 2010-08-14 || Tid: 18:16:54
Den 20-27 juli tillbringade jag i Finland, i Bredskär tillsammans med min underbara bästa söta vän Jenny, hennes familj och mormor & morfar. Jag har inte visat en enda bild därifrån så jag tänkte passa på att göra det nu.

Dag 1 - Denna dag bestod mest bara av att åka bil i ett par timmar, sedan båt i 12 timmar och sedan bil i 6 timmar till! Superroligt! Rumpan var lagom mör väl framme vid stugan. Jenny passade då på att ta sig direkt till tuppen (bild till höger)! Nallen fick vara med om en hel del saker dessutom ;) Trots en lång resa till stugan var den aldrig tråkig. Den bjöd på många skrattattacker och magknip!



Dag 2 - Mysdag till 1000! Vilken bestod av sol och en liten tripp in till Jakobstad tillsammans med Caroline och Markus för att spana in marknaden och lite uppträdanden. Markus ställde även upp i en sumobrottningsmatch på torget, vilken han dock "bara" kom två i trots våra hejarrop. Detta var också dagen då jag skadade tån och fick halta resterande delen av veckan. Bra Mickis!



Dag 3 - Dagen då Jenny fick återuppleva (eller iallafall fira) sin student igen. Den här gången med lite släkt från Finland. Vi dekorerade två jordgubbstårtot dagen till ära. Klädde oss fina gjorde vi också! På kvällen gav vi oss ut på en paddel-tur i kanoten, men på hemvägen började det blåsa som sjutton och vi kom absolut ingen vart hur mycket vi än paddlade! Inte hjälpte det ju heller att vi bara satt och asgarvade. Det var bara att hoppa i vattnet och dra båten in.



Dag 4 - En kall men solig dag som spenderades på en filt och en kudde under ett varmt täcke under solen. Hur brännan blev är en annan sak. Men sjukt mysigt var det i alla fall. Senare begav vi oss in till stan, kollade när Danne sprang och strosade runt lite på torget. Senare när det endast var 11 grader i luften tog vi oss ett dopp!



Dag 5 - Dagen började med lite filmtajm under två täcken i gräset. Filmen hette Cleaner tror jag och handlade om en snubbe som städar upp efter att någon dött. Ganska skum film.. Senare bar det av in till stan för att bl.a. strosa runt på gammaldags torg och lite affärer. Jag investerade i en skinnjacka! På kvällen var det picknick på bryggan i solnedgången som gällde!


Dag 6 - Dagen då Linda kom! Har typ inga bilder från den här dagen så jag kommer inte ihåg vad som hände riktigt. Men bio blev det iaf. Eclips för 5 euro! Inte fy skam det inte. Eclips var för övrigt otroligt bra, bättre än dom två första Twilight filmerna. Rekommenderar den starkt om den inte redan är sedd. På kvällen hade vi baktävling, jag och Jenny mot Linda och Markus. Jag utser mig och Jenny till vinnare eftersom våran kaka åtminstone var ÄTLIG!



Dag 7 -
Mormor Birgit lovade dagen till ära att det skulle bli 29 grader varmt och sol. Vi väntade och väntade och väntade på att detta skulle ske, men vi väntade förgäves för det kom aldrig! Vi åkte trots det ut till en ö och stekte lite (i den obefintliga solen!) i hopp om att det mot alla odds (och moln) skulle kika fram några små söta solstrålar. När vi kom hem igen ville Linda och Markus skrämma fåren. Vilket var ganska lätt eftersom dom var så lättskrämda och sprang iväg så fort man närmade sig.



Dag 8 - Dags för hemgång för min del! Trist som sjutton faktiskt, och lite läskigt att flyga själv (trots att det endast tog ca 50 min). Jenny körde mig in till Vasa där världens yttipyttigaste flygplats fanns (tack och lov! hade den varit stor hade jag förmodligen hamnat i Shojkimokho eller nåt). Hon lämnade av mig där och sen var det bara att vänta på att planet skulle gå. Roligare än så var det inte denna dag.
Till höger syns Lindas och Markus påhitt dagen tidigare, ÖLBILEN! Tummen upp på den.



Pussilaijen (puss på finska)
Micksi (Mickis på finska)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0