Stackars farfar...

Datum: 2011-01-29 || Tid: 13:30:31
Igår runt klockan 18.30 så skulle jag och mina föräldrar sätta oss ner för att äta, men telefonen ringde. Det var min farbror som ringde för att berätta att min farfar hade fått en hjärtinfarkt vid klockan 18.00, ungefär tror jag. Han hade åkt iväg på ett församlingsmöte, han skulle ha någon föreläsning med några andra, vet inte riktigt vad det handlade om, men han hade i alla fall inte kännt sig så värst bra när han åkte iväg. Min farmor hade till och med tagit hans blodtryck som visade sig vara ganska lågt, och hon avrådde honom ifrån att åka. Men duktig som han alltid är så åkte han ändå, och när han kom fram till stället där de skulle hålla det här föredraget så mådde han jättedåligt. Hans "medarbetare" hade då ringt 112 för att rådfråga dom om vad det kunde vara och vad de skulle göra, och när de talar med 112 i telefonen ramlar min farfar ihop.. De andra blir instruerade att pupma honom i bröstet, ni vet så att hjärtat "tvångspumpar" ut blod i kroppen.

Farmor blev uppringd om det som hade hänt och hon ringde min farbror som itne bor långt därifrån för att berätta om vad som hade hänt. Men olyckligt nog så hade min farfbror druckit vin, men det hade inte hans fru, så hon åkte iväg för att plocka upp farfmor för att åka med henne till olycksplatsen. De åkte efter ambulansen in till KS, och min farbror ringde hem till oss. Mina föräldrar hade också druckit så de kunde inte köra bil, och någon på sjukhuset hade sagt att den tyckte att familjemedlemmarna skulle komma till KS för att, ja, det kunde kanske gå illa under natten. Så min pappa ringde en taxi som skulle köra in mina farbröder och han till KS.

Senare ringde pappa för att berätta hur det låg till med allt och hur det var med farfar. Jag hade sjukt ont i magen när han ringde för jag var rädd att farfar hade gått bort.. Men så var det inte. Han låg nedkyld (vilket är bra om man fått en hjärtinfarkt), och det ska han vara till inatt tror jag.

När man får hjärtinfakt så "dör" man ju, hjärtat slutar pumpa ut blod i kroppen. Och även om man lyckas få liv i personen och den klarar sig, så är det jättestor risk för att få hjärnskador eftersom det inte kommer något syre till hjärnan. Ungefär 5% av de som får hjärtinfakt blir helskinade efteråt.. Men i min farfars fall så ska allt nog gå bra, eftersom det fanns folk där när det hände som kunde pumpa honom i bröstet och sjukvårdarna kunde vara där så snabbt.

Men ingenting är säkert ännu, så får vänta till ikväll eller inatt för att veta om han klarade sig till 100 %...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0